Norges Biljardforbund ble stiftet i Oslo, november 1981. Den første valgte presidenten var Odd Erik Ihlen. Han ledet forbundet i 2 år. Den neste valgte presidenten ble Bjørn Berntsen, som ledet forbundet frem til 1987. I 1987 ble Reidar-Rune Larsen valgt til president og han har de siste 15 årene vært forbundspresident. På tinget i juni 2002 ble han valgt for en ny toårsperiode. Under hele perioden har Arve Larsen vært en betydelsesfull person for utviklingen av biljardsporten i Norge.

Norges Biljardforbund har 45 klubber fordelt over hele Norge Forbundet har 5,263 aktive medlemmer, som er fordelt mellom pool og snooker. 95% av medlemmene spiller pool.

De nasjonale turneringene er inndelt i 3 ulike divisjoner. De 32 beste utøverne spiller i en elitedivisjon. Eliteturneringene har spillere fra hele Norge, men turneringene spilles med halvparten i Trondheim og halvparten i Oslo. Under elitedivisjonen finnes klasse B og deretter, for nybegynnere, klasse C. B-klassen spilles i 7 ulike regioner med 9 Norgescuper i hver region. C-klassen spilles i 3 regioner med 9 Norgescuper i hver region. Oppbygningen av Norgescup med regioner er viktig for å få ned reisekostnadene, da landet er over 2600 km.

Norges Biljardforbund har vart vert for Europamesterskapet i pool 3 ganger. Første gang 1986 i Sandvika utenfor Oslo. Andre gangen 1993 i Oslo, og den tredje gangen i Stavanger, 1997. Alle EM har vart sportslig veldig flotte arrangementer men de har resultert i store økonomiske tap for forbundet.

Norge har vunnet EM fire ganger for kvinner og men i pool. Første gang var i Valkenburg, 1983. Unge Bjørn L’Orange overrasket de svenske og tyske spillerne og tok hjem en norsk tittel i 14.1. 1986 gjorde han det igjen men med en seier her hjemme i 9-ball. Sist gang som Norge var høyest oppe på pallen i pool var i Brno 2001 da Line Kjørsvik vant gull i 14.1. De norske damene hadde tidligere vunnet lagkonkurransen i Luxembourg i 1997. Deretter har Line Kjørsvik tatt EM-sølv 2002 i Tampere.

Videre så har Vegar Kristiansen vunnet en bronsemedalje i WPA World 9-ball Championships i Alicante, Spania i 1999. Jørn Kjølaas fra Trondheim har vunnet en gullmedalje I WPA Junior World 9-ball Championships i Chicago, 1994. Ungdommen I Norge har tradisjonelt hatt gode resultater i EM og de har mange gullmedaljer, bade individuelt og i lag.