World 9-ball China Open

Line Kjørsvik                                                       Vegar Kristiansen

PS: Alt er skrevet med glimt i øyet,
i beste mening og med smil om munnen!!

Reisebrev 6 - 18. juni 2009

Her kommer en oppsummeringen av de siste dagene i Shanghai, Kina!!

Jeg, møter nå Abdulatef Fawal fra Qatar på tapersiden, en spiller som Marcus Chamat hadde slått lett tidligere. Må vel innrømme at jeg ikke var videre bekymret før denne kampen. Nå som så mange ganger tidligere, viser det seg at å undervurdere en motstander har en lei tendens til å straffe seg! Jeg åpner bra og har full kontroll, dvs til julenissen kommer på besøk. Klarer ikke å dra ifra og det blir jevnt hele veien. Faktisk så står det 10 – 10. Her får jeg en mulighet som gripes med begge hender og kan avgjøre det hele til min fordel, 11 – 10.

Line åpner også bra og har full kontroll mot Tamara Rademakers fra Nederland, leder hele 7-3! Men også i Kina er kulene runde og det skjer ting som vi ikke ønsker skal skje. Det hele snur og flyten bytter spiller. For å gjøre dette kort, så går det orntlig ille, Line taper 9-7 og det hele er over. Men ta det helt med ro kjære leser, Line vil komme langt sterkere tilbake, forhåpentligvis allerede i statene i disse dager!

Neste motstander for min del blir nå Stephan Cohen fra Frankrike, en spiller med masse international erfaring. Det blir jevnt hele veien, men han kommer til 10 partier først. Må nok ta litt av skylden for det på min egen kappe. Men når det er sagt så er det om å gjøre å nå 11 vunnede partier først. Også her står det 10 – 10. Jeg får heldigvis sjansen og spiller meg frem til den avgjørende 9’rn. Den har jeg god posisjon til, så dette burde være greit, eller……… 9’rn senkes den, men treffet på den og hvit var ikke helt etter planen. Hvit ruller i 2 vant og diagonalt mot et hjørnehull. Blir en smule bekymret når jeg ser retningen, for den har fart nok! Det er flere enn meg som følger nøye med på det som skjer. Den er nå svært nære hullet og treffer selvfølgelig spissevantet og blir liggende!! Franskmannen mumler fært bak meg, jeg er heller dårlig i fransk så det lar seg ikke oversette. Ny 11-10 seier og klar for de siste 32 og enkelcup.

Trekningen foretas, og jeg møter tidligere verdensmester Thorsten Hohmann fra Tyskland. Også her spiller vi på et bord hvor dommeren har store vanskeligheter med å legge opp kulene bra nok! Så som dere skjønner tar det sin tid, og det går utover rytmen til oss begge! Vi følger hverandre sånn noenlunde hele veien, bytter litt på hvem som leder. Men jeg klarer kommer til 10 først, mens han har 8. Nå mener jeg HELT objektivt selvfølgelig, at kulene ruller vel mye hans vei!! Jeg er inne noen ganger på vanskelige støt men lykkes liksom ikke helt, mangler det berømte håret! Det blir 10-9. Det blir 10-10. Han sprenger i det avgjørende partiet. Det gjorde han sist gang vi møttes også, på avgjørende parti, da spilte han seg ut!

Denne gangen falt ingen kuler ned……….køballen ligger rundt midten av bordet, 1’rn på kortvant uten mulighet til å senkes. Fant ingen mulighet til å legge igjen vanskelig heller. 9’rn ligger nære hjørnehullet på det andre kortvantet! Jeg går for den, 1’rn fyker av gårde i retning den nevnte 9’rn, og treffer bra………… men tror du ikke den fy søren klype ligger igjen i hullet!!! Tysker’n har nå en enkel kombinasjon 1-9 for seier. Som han senker, og dermed er det over! Innrømmer gjerne at jeg var meget skuffet nå. 1 millimeter riktig vei så hadde jeg vunnet! Men som kjent så er det små marginer i idretten vår! Bør kanskje nevnes at nevnte Hohmann endte opp med å vinne turneringen!

Nå var det frikveld, som endte i en karaoke lounge! Unge Lovende sang duett med Dolly, så man kan vel si at formen var sjeldent god en stund der!?!?

Hjemreisen gjenstår.
Vi har avgang fra hotellet 06.00, ja på morran ja!!!! Vi skal fly via Beijing og Paris før vi lander i Oslo kl 22.20 på mandag. Flyet lander i rute og turen har forløpt i kjent mønster. Line sover, jeg ikke, men leste 500 sider i en bok. Ingen som sjekker tempen eller noe, alt er bare fryd og gammen! Jeg har fly videre til Trondheim, mens Line drar i 13 tiden dagen etter. Vi er en liten tur innom tax free før vi skal hente bagasjen. Og vi venter, og venter, og venter! Bagasjen vår glimrer med sitt fravær! Dette hadde normalt ikke vært noe stort problem. Men pga at det er forskjellige regler hos de forskjellige flyselskapene, så krevdes det kreativ pakking fra vår side ved avreise fra Kina. Min kø lå i bagen til Line, hun hadde div i min koffert! Vi får beskjed om at bagasjen har tatt ferie i Paris!

Den kunne tidligst komme med flyet som lander 13.30 på tirsdag!

Konsekvensen av dette er at hvis jeg rekker mitt fly, og Line ikke får booket om, er at køen min blir sendt til statene, jeg får med meg en del ting som ikke bør finnes i mitt hjem!! Av erfaring bruker selskapene en del tid på å få levert bagasjen, og med tanke på at Line skal til en avkrok der borte så er det lite sannsynlig hun får sin egen bagasje tidsnok til neste turnering engang. Og når min kø ville kommet tilbake til fedrelandet, ja det er det ingen som vet. Jeg rekker ikke flyet og må overnatte i Oslo. Snakker med SAS som heldigvis booker om min billett til neste dag, nå gjenstår overnatting. Den hyggelige damen sier at alle hotell mellom Halden og Hamar er stappfulle!!!! Det passer meg særdeles dårlig, og ikke har jeg helt trua på at dette stemmer heller! Men det blir bekreftet av informasjonen på Gardermoen!

Nå er rådyra gode!! Får en liste med hotell navn og tlfnr som jeg kan ringe. Mens jeg tenker at dette er ikke mulig! Alt ordner seg for kjekk ungdom, så også denne gang! Møter Line på Gardermoen neste formiddag og lurer på om hun har fått booket om slik at vi får ordnet opp i den kreative pakkingen før hun drar! Det ordner seg for snille piker også!!

Vil bare helt tilslutt takke Line for turen, og ønsker deg all mulig lykke til i statene!

P.S.
Skylder vel å korrigere en helt bevisst feilinformasjon som Line uten min viten la inn i reisebrev 4 vedr en omtalt Backgammon turnering! Det kan forstås som om at jeg vant denne av andre grunner enn en lang rekke med fantastiske og taktiske valg!!

Takk for denne gang!!

Skribent: Unge Lovende i fri dressur,     og en fraværende, Redaktør: Rockstar

Reisebrev 5 - 11. juni 2009

Dag 6
Da var det endelig klart for å spille turnering.

Vi spiller i en stor idrettshall, 13 bord, full storm(aircondition) og 30 meter under taket. Det er dommere på hvert bord, annen hvert brekk, dist. 11 og 9.

Unge Lovende var først i ilden. Han gikk raskt opp i ledelsen mot Serge Das fra Belgia. Dette ble en match som var preget av at dommeren hadde problemer med å legge opp. Det ble mye venting mellom partiene!!! Vegar ledet gjennom hele matchen, men måtte dessverre se seg slått på målstreken 10-11.

Så var det min tur. Han Yu fra Kina. Jeg gikk raskt opp i ledelsen 2-0. Men så var det ett tørt brekk, ett brekk der hvit misforstod og gikk ned i midt-hull og upppsss: 2-4. Vi kappkjørte hele veien, gikk opp i ledelsen 7-6, men så var det over. 7-9.

Ikke den beste starten på turneringen, men vi henger fortsatt med. I morgen venter Abdulatef Fawal fra Qatar for Vegar, og Tamara Rademakers fra Nederland på meg. Vi starter 12.00 Kinesisk tid/ 06.00 Norsk tid.

Skribent: Rockstar                                Redaktør: Unge Lovende

Reisebrev 4 - 11. juni 2009

Dag 5
Tja….hva skal vi si om dagen i dag???... Det ble mye TV titting i. Vi har heldigvis 3 film kanaler på engelsk!! De blir flittig brukt kan man si. Så flittig at nå ser vi filmer for tredje og fjerde gang……

Ellers har vi vært på Biljard salongen og tatt noen støt, avholdt China Invitational Backgammon turnering ( Vegar vant så den gidder vi ikke å snakke så mye om, flaks flaks og atter flaks!!!!!) og sist men ikke minst: Vi var på velkomst middag. Vegar var ikke akkurat mindre sulten da vi gikk derfra!!!!! Jeg fikk spist noen grønnsaker. Må innrømme at vi to flere bilder av middagsbordet enn vi spiste retter.

DSCF8963.JPG

DSCF8968.JPG

Så gikk dagen mot slutten og vi taslet i seng. Endelig snart turnering!!!

Line ….. og en sovende Vegar…

Reisebrev 3 - 08. juni 2009

Dag 4
Vært en rolig dag her i Shanghai! Vi har tatt livet med ro og det virker som om tidsforskjellen nå er ute av systemet! Til og med Vegar sover godt. Når det gjelder Line så er det vanskelig å se forskjell. Hun er som en hund, legger seg ned og sover uansett! Har vært og trent i dag også, på en salong som ligger i en svær stadion som huser mange idretter. Det er for å si det pent, relativt høy luft fuktighet her nede. Det er hakket før du må tørke DUGG av kulene, men som nevnt er vi ikke helt der heldigvis! Driver jo ikke med vannsport heller!?!?

Vi var på stadion og overvar trekningen i kveld, som for øvrig var dekket av TV. Forteller kanskje litt om interessen for biljard her nede!? Vegar møter Serge Das fra Belgia, Line møter Han Yu fra Kina i første runde. Kunne vel vært verre, men vær veldig klar over at de som deltar her er de beste spillerne i verden! Når det er sagt så er vi begge klar for det som kommer! Som alle nå vet, det skal mer enn en kule til for en trønder!!  Riktig god natt!

Reisebrev 2 - 08. juni 2009

Dag 3
Beklager sen oppdatering på denne dagen! Satt og skrev, og skrev, og tastet litt til, før pc’n til Line fant ut at den skulle oppdatere ett eller annet! Det er for så vidt greit, Men ikke når alt vi har skrevet forsvant som solen i Shanghai!!!! Ferbainna mainskit!!! Så usedvanlig kort oppsummert: Har spist, og har trent!! Takk for i dag!!

Vegar.JPG

Reisebrev 1 - 07. juni 2009

Endelig tid for avreise. Med en flott gjennomkjøring på Lag NM og kyndig oppfølging både på bordet og i hodet av Corleone på Katedralen, er selvtilliten på topp, hode å plass og beina godt planta i flysetet. Så vi burde være godt rustet for de utfordringer som måtte komme……eller!!???!!

Dag 1.  Avreise fredag formiddag. Til en forandring var vi faktisk ute i god tid. ( Kanskje det kan ha noe med at ” søstra t Line” fikk det noble ansvaret for transport til Værnes. Så det e mulig Older J…. Ronny svare: LATTELI!!!!).

Vi skal først til Gardermoen, hvor vi har noen timer før vi flyr videre til Frankfurt, hvor vi overraskende nok også har noen timer før vi setter oss på flyet til Shanghai. Etter strenge formaninger fra mormor, hadde Line anskaffet munnbind.

bilde 0.JPG

Turen til Shanghai forløper omtrent som forventet, ble litt overrasket da flybesetningen gikk rundt og målte temperaturen på passasjerene. Ta det helt med ro, alle hadde buksene på!  Men ellers så var alt som normalt, Line sov, Vegar ikke.

Flyet lander til riktig tid og taxer inn til gaten, og som vanlig reiser alle seg før lampen med fest setebelte er slukket. Da høres en streng dame over høytaleren som befaler alle om å sette seg igjen. Vi skjønner snart hvorfor. Etter et par minutter ryr et lass med ”romdrakter”, bevæpnet med pistol-termometer, inn på flyet.  Vi og de andre syntes det hele var ganske så spennende. Så mange fant frem kameraer og mobiler for å ta bilder. Inkl Line.

Bilde 1.JPG

Bilde 2.JPG

Bilde 3.JPG

Det er bare det at det hele tar sin tid, og så tar ennå mer tid osv….  Vi får ingen beskjeder om hva som foregår. Den lille infoen som kommer er på kav kinesisk. Tiden går og frustrasjonen stiger. Etter ett par timer begynner det å skje noe, passasjerene i seteradene 1-41 forlater oss. Men så ble det rolig igjen. Og vi skjønte fortsatt ikke hva som foregår, og informasjonen var fortsatt ikke på trøndersk. Så begynner ”romdraktene” å telle sete rader nok en gang. Håpet stiger, vi sitter nemlig på rad 46!! Men nei, da får de som satt noen rader bak oss, gå av flyet, nå skjønte vi enda mindre. Vi får omsider beskjed om at en av passasjerene viser tegn til influensa!!!!!!! I disse svineinfluensa tider tar man ikke lett på slike ting her i Kina. De mistenker altså et mulig tilfelle, her sittende i blant oss. Ser ut til å bli en fin start på vårt opphold i Kina.

Etter omtrent 3 timer på bakken i flyet uten aircondition, som vi tross alt har tilbrakt nok tid i allerede, får vi beskjed om at vedkommende er fraktet til sykehus og isolert. Videre så vil også vi bli satt i karantene i påvente av prøveresultatene. Dette ser ikke bra ut!

Nå kommer beskjeden om at vi blir kjørt til sykehus for å holdes der til de vet noe mer. Og at vi kunne risikere å bli holdt der i 7, ja sju ja, dager. Det betyr at hele China Open ryker for vår del!! Dette blir endret når vi setter oss i bussene de parkert rett utenfor flyet. Da får vi vite at vi fraktes til et hotell hvor vi blir isolert inntil videre. Hele tiden springer disse ”romdraktene” rundt og surrer med alt mulig rart! Det var mildt sagt et merkelig skue! Når vi omsider ankommer hotellet venter politi med beskyttelses drakter for å holde folk unna, sykebiler står klar, og det var om mulig enda flere hvite drakter å skue! Vi må være her over natten og kanskje isolert i en uke, hvis det er svineinfluensa det er snakk om! Nå ser det rett og slett ille ut! Vegar praktiserte Hammer-koden hele veien, Line var ”en smule” mer bekymret.  Vi skulle få svar på Influensa prøven i 20 tiden på kvelden! Det var timer med nervøs spenning blant de ca 30 det gjaldt. Imellom tiden fikk vi servert middag……kinamat og to trepinner….

Bilde 4.JPG

Da begynte også Unge Lovende å svette!! Vegar falt i fosterstilling og klynket HAMMER HAMMER HAMMER!!! Ja ja sa Line og tok en Janis Joplin.

Bilde 5.JPG

Bilde 6.JPG

Klokken blir 20.00 og vi får selvsagt ikke noen beskjed om hva som skjer. Men bagasjen kom med fynd og klem. Det gjorde jammen helsepersonellet også. Men omsider kom vi oss til sengs. Mange tanker svirret i hodet.

Dag 2. KL 0700 blir vi vekket av en voldsom banking på døren, som roper på kina-engelsk at vi må stå opp for bussen kjører om 1 time!! Hva i helv… skjer nå?? Noget døgnvill og en smule fortumlet får vi vite at vi er fri fri fri fri!!!!!!!!! En nyhet som pent sagt blir godt mottatt av ”fangene”. Vi blir kjørt og satt av ett eller annet sted i byen, og må nå finne frem til vårt eget hotell på egen hånd. Skal bare finne minibank før vi kan skaffe en taxi som kan kjøre oss. Å finne en taxi i Shanghai er veldig enkelt, å kommunisere med taxi sjåfører i Shanghai er veldig, veldig vanskelig!!! Men som kjent så ordner alt seg for kjekk ungdom og snille piker! Og med litt hjelp av lokalbefolkningen, skal sies!

Hotellet vi bor på er et av de bedre vi noensinne har bodd på. Og det sier tross alt litt!! Her har de blant annet Italiensk restaurant, noe som skulle tilsi at også Unge Lovende også kan få i seg mat under oppholdet! Når det er sagt, så har vi selvsagt også funnet ut hvor nærmeste McDonald’s og Pizza Hut ligger. Takk for maten!!