Representanter for Norges Biljardforbund, Svenska Biljardförbundet, Den Danske Billliard Union og Suomen Biljardiliitto ry var helgen 8.-9. november samlet i Göteborg for å stifte Nordisk Biljardforbund og kartlegge aktuelle samarbeidsområder.

Lørdag 8. november kl 1400 ble Nordisk Biljardforbund (Nordic Billiard Federation) stiftet. Rolf Jensen (NOR) ble valgt som første president. Øvrige styremedlemmer ble Jan Bemmann (DEN), Marko Muukka (FIN) og Niklas Dagnesjö (SWE). Jörgen Sandman ble oppnevnt som generalsekretær.

Foreløpig strategiplan

• NUM (Nordisk Ungdomsmesterskap for skoleungdom)(2002-)
  • Nordic Cahllenge (Nordisk invitasjonsturnering, TV-produksjon)(2008-)
  • Nordic Team Cup (Nordisk Lagturnering med Pool/Snooker/Carambole. Ett lag per nasjon. TV-produksjon)(2009-)
  • Nordic 8-ball Open (Nordisk 8-ballturnering, 192 deltagere. Nordisk mesterskap?)(2009-)
  • Nordisk Mesterskap Kvinner(2010-)
  • Nordisk Serie for menn og kvinner (2010-)
  • Samkjøre terminlister for å sikre plass til felles arrangementer (2010-)
  • Politikk (EPBF osv)

På stiftelsesmøtet deltok med stemmerett: Rolf Jensen (NOR) Tom Eksell (SWE), Jan Bemmann (DEN), Markkoo Muukka (FIN). I tillegg deltar med talerett: Jan Ingvoldstad og Katrine Grotle (NOR) og Arnold Zylinski (SWE). Norges Biljarforbund var vertsforbund og generalsekretær Tine Bjonge var til stede som sekretær. Jörgen Sandman var tilstede som rådgiver.