Spillermøte og trekning var klokken 11:15.

Foreløpig 24 deltakere, da de to greske jentene ikke er på plass enda. De ble uansett med i trekningen, og får muligheten til å spille hvis de kommer i løpet av noen timer.

VM for damer i Taipei, mars 2006
På spillermøtet blir det nå orientert om VM for damer som arrangeres i Taipei i mars 2006. Til stor overraskelse og glede kunne EPBF orientere om at de 5 høyest rankete etter denne turneringen får delta i VM, i tillegg til Europamesterene.

Det betyr at Line Kjørsvik er garantert en VM plass hvis hun ikke brekker armen i løpet av helgen, og Ine Helvik vil trolig også få en VM plass hvis hun putter noen niere. Ine ligger i dag på 5.plass på rankingen. Jasmin ligger på en 4.plass, men er allerede sikret VM plass, dermed gir også 6.plassen VM plass, hvis Jasmin er inne blant de 5 etter denne turneringen.

Kom innom ElbowRoom i helgen, og hei Ine frem til en god plassering og VM plass. Skal sjekke ut hvor bra de andre norske må gjøre det for å kunne få reise til Taipei.

Her er rankingen per dags dato:

Iselin vil selv ikke med seier i turneringen klare å komme inn blant de 6 beste, da de 3 nederlandske jentene på 7, 8 og 9.plass vil ha mer poeng enn henne selv med to 7 - 0 tap hver. Wendy Jans er ikke med.

"Nå ble jeg kjempenervøs. Jeg trodde de skulle bruke Eurotour som grunnlag for VM plass, men jeg visste ikke hvor mange plasser det ble. Nå må jeg bare forsøke å slappe av, og ikke tenke på dette mens jeg spiller i helgen" sier Ine Helvik i en kort kommentar når jeg spør om hun ble glad for VM nyheten.

Trekningen
Line og Ine er seedet, og skal ikke spille før klokken 14. De andre kampene starter klokken 12:30. Trekningen er snart klar...

Trekningen finnes nå på denne linken:

Katrine Toftevåg møter Aino Pehkonen
Vivi Sæthren møter Amalia Matas
Iselin Herland møter Bernadette De Jonge
Katrine Grotle møter Kerstin Engdalen.

Iselins nederlandske motstander kjemper om en VM plass, og dette gjelder også Vivis spanske motstander og Katrine Toftevågs finske motstander. Disse er imidlertid litt lenger bak igjen, men Ine blir nok fryktelig glad om disse gjør jobben sin i første match!

Katrine Grotle møter vår svenske venninne Kerstin Engdalen, som Stein og jeg har blitt godt kjent med under de to siste års Budweiser Open. Dette er første Eurotour Kerstin deltar på.

Klarer ikke Vivi å sende Amalia ned på tapersiden så får altså Ine muligheten i kampen etterpå, da hun skal møte vinneren i den kampen.

Line skal møte vinneren av tsjekkiske Veronika Hubrtova eller italienske Sara Iannini.

Mini-intervju med Katrine Grotle
Hva er målet med turneringen:
"Ha det moro. Håpar å hjelpe Ine og Line til Verdsmeisterskapet. Få bank og gje bank!" sier Katrine på flytende grautmål.

Katrine mener det er mange gode spillere her i helgen. Hun unner Ine å vinne denne turneringen, men sier hun skal juble høyest av alle bare det blir noen fra Norge!!!

Robert Farinetti
Kjeften hans går i ett, så tipper det blir noen kommentarer i løpet av helgen.

"Vi har nok furu og eik her i landet, så hvorfor i allverden skal vi importere furubord fra USA?" er Roberts kommentar når han registrerer at Super Gold Crown IV bordet er fjernet til fordel for et lyst Metrobord. "Dette er jo et sånt hyttebord. Gir meg følelsen av å være på Røkke si hytte dette, og der vil ikke jeg være nå!"

"De må bare lære seg å spelle krøllballer, da går kulene i alle retninger og ingen ser at bordet er skjeivt!" var Roberts kommentar i dag morges, om den ene skjeve skiferplaten på Metro-finalebordet.

Runde 1 - diverse oppdateringer
Katrine Grotle leder 1 - 0 over Kerstin Engdalen.

Bernadette De Jonge leder 1 - 0 over Iselin Herland.

Katrine Toftevåg ligger under 2 - 0, og Vivi Sæthren ligger under 1 - 0.

Grotle - Engdalen 1 - 1. "Fan va bra" roper Stein, på en blanding av svensk og norsk.

Jeg ser ingen scoreboard fra her jeg sitter, så litt feil har det sneket seg inn. Grotle - Engdalen 0 - 2.
Toftevåg har redusert til 2 - 1, mens Vivi ligger under 2 - 0.
Iselin ligger under 2 - 1.

Distansen har vært 7 på de foregående Eurotourene for damer, og går ut i fra at det er det denne gangen også!

Toftevåg ligger under 3 - 1. Grotle er på bordet med to kuler igjen. En halvkjip 8er.
Grotle misser, men legger verre igjen til Engdalen. Engdalen forsøker seg på safe, men overlater en lang 8er, nesten rett inn til Grotle.

Vivi ligger nå under 3 - 0.

Er forresten annenhvert brekk!

Da har jeg tatt en liten runde i lokalet igjen.

Engdalen - Grotle 2 - 1
De Jonge - Iselin 2 - 1
Pehkonen - Toftevåg 4 - 1
Vivi - Amalia 0 - 3

Vivi ligger nå under 4 - 0. Tar en ny runde i lokalet om et par minutter.

Fikk min nye P2 Anniversery kø nettopp, så ble litt oppslukt av den og glemte oppdateringer. Henrik: Jakten kan starte, elgbørsa mi er ladd! :)

"Jeg fikk bank, kan man vel trygt si" var Katrine Toftevågs kommentar til 7 - 1 tapet.

Vivi ligger under 6 - 1.
Iselin sin kamp har jeg ikke resultatet på.
5 - 2 til Engdalen over Grotle.

Vivi tapte 7 - 1.
Fortsatt 5 - 2 i matchen mellom Grotle og Engdalen. Engdalen på bordet på en vanskelig 9er.
5 - 3 til De Jonge over Iselin.

Grotle tar partiet, og stillingen er 5 - 3 til Engdalen.

6 - 3 til De Jonge.

7 - 4 til De Jonge.
6 - 3 til Engdalen.

Publikum begynner å komme, og TV2 er nå på plass. De skal følge Line sin kamp, men vil ha oppdatert resultatliste til og med kvartfinaler på TV2 Sporten kl 21:30 i kveld.

Line varmer nå opp på finalebordet.

Grotle reduserer til 6 - 4.

Grotle reduserer til 6 - 5.

Engdalen vant. Jeg var opptatt med å lære TV2 9-ball reglene her i slutten.

Om 2 minutt starter neste runde, og jeg vil følge Line sin kamp på nettet, men skal også oppdatere om Ine innimellom!

Runde 2 - diverse oppdateringar
(Grautmålsreferenten. Roy må jobbe)

Line Kjørsvik møter Veronica Hubrtova
Ine J. Helvik møter Amalia Matas

Kampane er i gang.

Line kjem seg ut av ein safe og har hell med seg og legg igjen ein safe som Hubrtova må gå i forvant for å treffe. Ho treff og legg igjen ein lagbar 2'er til Line som ho sender elegant ned langs heile vantet.

Line får legg på 3'aren, men bommer og kvit går i forløp. Hubrtova har mulighet for utspel.

Hubrtova senkar ball etter ball, men blir for puslete i det ho har to kuler igjen. Etter å ha senka 8'aren, legg kvitkula seg omlag heilt inntil 9'aren. Ho vel å spele safe.

Line prøver å doble, men utan hell. Kvitkula og 9'aren ligg i kvar sin ende av bordet.

Hubrtova har nok senka mange slike ballar og klarer denne også. Ho går opp til 1-0 ledelse over Kjørsvik.

Langt i det fjerne ser eg at stillinga er 2-1 i kampen til Helvik. Helvik er på bordet og plukker kuler og kan ta sitt tredje parti.

Jada, slik skal det gjerast. Helvik går opp til 3-1 leiing over spanjolen. Ryktene skal ha det til at Helvik er revansjesugen...

Kjørsvik er på bordet og har 8'ar og 9'ar att. Line spelar seg ut og går opp til 1-1. Hubrtova brekk, og "legg att" ein push. Kjørsvik går på bordet og slamrar 2'aren. Den er lys for Hubrtova, men lar seg vanskeleg lage. Hubrtova skyt, og legg att ein lys lagbar ball for Kjørsvik.

Desverre går 2'aren i spissvant på midtholet og Hubrtova tar over og senkar ballen. Ho får ein litt for vanskeleg 3'ar og legg att safe til Kjørsvik. Hubrtova kjem inn igjen på bordet og puttar kuler.

I kampen til Helvik har spanjolen tatt innpå og stillinga er 3-2 til Helvik. Spanjolen er på bordet og har tre kuler att.

Kjørsvik får ein ny sjanse i kampen mot Hubrtova. Kvitkula og 7'aren ligg i kvar sin ende av bordet og den må kuttast tynt. Desverre blir den for tynn og Hubrtova får ein ny sjanse. Ho misser, og Kjørsvik får ball i hand. Tre kuler att.

Kjørsvik spelar seg ut og leiar 2-1. Kjørsvik skal brekke.

Spanjolen som Helvik spelar mot tar også neste parti og stillinga er 3-3. Helvik sin tur til å brekke. Ho får ball på brekket men desverre går også kvitkula. Dei held på å legge opp igjen, så spanjolen må ha killa. Helvik ligg under 3-4.

Helvik kjem på bordet etter ein miss frå spanjolen. Tre kuler att og dette skal vere utspel!

7'aren slamrar så vidt og dett ned. Desverre får ikkje Helvik det perfekte legget og misser. Spanjolen har tydelig vis nervar, og misser ein 8'ar omtrent rett inn. Helvik gjer ikkje same feil to gonger og puttar dei to siste kulene. Stillinga er 4-4.

Hubrtova går opp til 2-2.

Kjørsvik kjem inn på bordet med ball i hand, puttar to kuler og prøver å legge safe på 3'aren. Ikkje heilt etter planen, men Hurtova må gå forvant. Ho treff og Kjørsvik får ein lagbar ball. Ho puttar den og neste kule og det er no tre kuler igjen. Ho puttar 7'aren og treff 9'aren når ho skal trekke tilbake for å få legg på 8'aren. Ikkje noko problem for dama som leiar rankinga som puttar elegant dei to siste kulene og får applaus. Kjørsvik brekk i det ho leiar 3-2.

Helvik leiar 5-4.

Kjørsvik får ball på brekket og skal treffe 1'aren tynt. Desverre blir den for tynn og Hubrtova får ball i hand. Kill og går opp til 3-3.

Det er Hubrtova sin tur til å brekke og desverre for ho legg 1'aren og kvitkula seg i kvar sin ende av bordet, lys. Hubrtova treff på veg tilbake frå vant. Kjørsvik har ball å treffe og å putte. Kjørsvik puttar 1'aren og slik det såg ut prøvde ho å carambole 9'aren også. Desverre gjekk det ikkje og kvitkula legg seg bak 5'aren i eine hjørnet. Feil og Hubrtova får muligheten til å spele seg ut.

Helvik leiar 6-4. Kom igjen no!

Helvik går på bordet, puttar 1'aren og får godt legg til 2'aren. 3'aren puttar ho enkelt også og det er fire kuler igjen. Helvik misser og spanjolen har mulighet for å spele seg ut. Men klarer ho det...

Hubrtova spelar seg ut og går opp til ei 4-3 leiing.

Spanjolen som spelar mot Helvik har to kuler att, og må sende 7'aren opp langs heile vantet. Ho klarer det og får eit sånn passe legg på 9'aren. Ho klarer å halde nervane under kontroll lenge nok til å senke den, og tar partiet. Helvik leiar 6-5.

Kjørsvik senker ein lang 4'ar og trekk kvitkula elegant tilbake til neste kule. Puttar enkelt både den og neste i kvar sine midthol. Neste kule må også finne vegen ned i den svarte lommen og 9'aren like så. Stillinga er 4-4 og Hubrtova brekk.

Helvik må fram med hoppkøa, og Kjørsvik får komme inn på bordet. Helvik treff kula men senkar desverre ikkje noko kule. Det er tre kuler igjen på bordet. Spanjolen senkar 7'aren og spelar seg flott opp på andre sida av bordet til 8'aren. Senkar den og har berre 9'aren igjen.

Spanjolen er endå ung og urutinert og misser 9'aren. Helvik vinn 7-5 og har fått sin revansj!

Kjørsvik går opp til 5-4.

Det er Kjørsvik sin tur til å brekke, men kulene er berre innom hola og snusar for å returnere til bordet. Hubrtova puttar kule og når 3'aren skal senkast vel ho å gå forvant for å putte den i midtholet. Kula vil ikkje det same som tsjekkaren og Kjørsvik har gode muligheter til å spele seg ut.

Fire kuler igjen på bordet i det Kjørsvik må ta fram reka. Den har ho brukt før og resten skal vere barnemat.

Kjørsvik er sikker i si sak og går opp til 6-4.

Hubrtova brekk i det Kjørsvik er eitt parti frå å vinne. Ho får kule på brekket men kvitkula og 1'aren ligg i kvar sin ende av bordet. Ho treff men senkar ikkje kuler.Kjørsvik har muligheten til å ta det neste og avgjerande partiet. Fire kuler igjen.

Kulene ligg som på ei snor, nesten, og det er kun 9'aren att.

Kjørsvik har full kontroll både på spelet og nervane og vinn 7-4.

Neste runde som blir spelt startar 15:30.

Tapersiden, 1.runde
Småjentene skal spille på finalebordet. Iselin skal møte spanjolen som Ine vant mot.
Katrine Toftevåg skal spille mot danske Katrine Jensen.
Vivi skal møte nederlandske De Jonge, som vant mot Iselin. De Jonge tapte i kampen mot danske Charlotte Sørensen.
Grotle skal møte en italiensk jente.

Iselin varmer opp på finalebordet, og kampen skal starte om 2 minutter.

Kampstart. Iselin brekker.

Iselin brekker hjørneball, og har lys 1er i hjørnehullet. Ingen problemkuler. Putter og får godt legg på 2en. Litt feil vinkel på 3en, men putter også denne og får godt legg på 4en igjen.

Putter 4en, men slamrer nesten 5en. Må strekke seg så kort hun er over bordet for å putte 6en, og fikser dette. Dårlig legg på 7en, nesten rett inn og hvit i vant. 9en på andre siden av bordet, ca på spot.

Iselin gikk forvant!!! Hun puttet og hvit gikk 3 vant rundt og perfekt legg til 9en! Stor applaus når Iselin tar ledelsen 1 - 0.

Spanjolen får ingen ball på brekk, og Iselin har lys ball.

Ser ikke scoretavlene fra her jeg sitter, så det blir bare resultater innimellom fra de andre kampene med norske spillere.

Iselin har puttet 1en og 2en, og har bra legg på 3en. Dessverre klapser hvit i 5, og legger seg pre på 4en.

Forsøker en safe, men klarer ikke å gjemme hvit bak 9en. Spanjolen putter 4en, men misset på safeforsøket sitt på 5en. Iselin putter enkelt 5en, og 6en, men får dårlig legg på 7en.

Nytt safeforsøk, men lykkes ikke. Kulen er imidlertid ikke puttbar. Spanjolen er på bordet og tenker nå.

Iselin på bordet etter nok et dårlig støt fra spanjolen. Har puttet 7en, og har nesten rett inn på 8en. Trenger stoppball og stoppball.

2 - 0.

Egil Arne tar nå runden og sjekker de andre norske resultatene.

Iselin brakk 3 kuler, men fikk ikke noe godt legg på 2en. Misset på safeforsøket. Spanjolen kom inn på en veldig enkel 2er, som lå ca 30cm fra hjørnehullet. Feiler totalt, og får i tillegg forløp i midt.

Ser enkelt ut for Iselin.

Ikke 100 % legg på 4en, og Iselin misser. Legger 4en nesten i hull for den unge spanjolen. Hun putter 4en, men treffer 5en med hvit og får ikke noe bra legg. Men hun putter 5en vakkert, og det er mye knipsing i lokalet før hun putter 6en og får bra legg på 9en.

Putter sikkert, og stillingen er 2 - 1 til Iselin.

Vivi ligger under 2 - 0.
Grotle ligger under 2 - 0.

2 - 2 i matchen mellom Iselin og spanjolen etter at spanjolen kysset 9en med 3en. Iselin brakk, men fikk forløp.

Katrine Toftevåg har visst allerede spilt kampen med Katrine Jensen, og har tapt og er dermed ute av turneringen.

Iselin er på bordet igjen, på en vanskelig 4er.

Hun putter 4en, og flakse-Iselin GRISER 9en.

3 - 2!

Spanjolen misser 2en i neste parti, men dobler den i stedet for. Har puttet 3en, men bommer på 4en. Iselin har dårlig legg, og vil trolig gå for safe. Gjør dette, men 4en er lys. Er imidlertid stor avstand mellom kulene.

Fin putt av spanjolen, og ok legg på 5en. Putter også denne, men legget til 6en er vanskeligere. Men også denne går midt i hullet, og det ender med bra legg til 7en. Er enkelt igjen, og det kan se ut som om hun har spilt på seg litt selvtillit nå.

Putter 7 og 8 enkelt og har 9 rett inn i midt. Putter denne, og utligner til 3 - 3.

Fortsatt 2 - 0 i kampen til Vivi, men Katrine har redusert til 2 - 1.

1en midt i hullet, og Iselin har ok legg på 2en. Støter svakt og får legg på 4en. Må nå trekke tilbake i 2 vant for å få legg på 5en.

3 - 0 til De Jonge mot Vivi.

Iselin trekker for svakt og i kun ett vant. Spiller safe. Spanjolen legger enkelt igjen til Iselin. 5 kuler, ingen problemer.

Treffer spissvant på 5en, og legger i stedet enkelt igjen til spanjolen, og her bør hun ta ledelsen 4 - 3.

17-åringen må heve køen for å trekke tilbake, men får en minitrekk. Slamrer 9en på støtet etterpå!!! Iselin på bordet og gjør jobben!

Iselin i ledelsen 4 - 3!!!

Har vært og ryddet litt, men er tilbake. Iselin er på bordet igjen, nå med en mørk 7er.

Vivi har tatt ett parti, og nå er stillingen 1 - 3.

Spanjolen slamrer 8en, og Iselin gjør jobben!

5 - 3!

Grotle ligger under 5 - 1

Iselin feiler, og spanjolen har ball i hånd med 5 kuler igjen. Putter sikkert 5en og 6en, og har 7en nesten rett inn.

Putter også 7en og 8en. 9en ligger rett inn, med ca halvannen meter mellom hvit og 9. Skal hun slamre igjen?

Neida, hun putter sikkert. 5 - 4 til Iselin.

Grotle ligger under 6 - 1, og Vivi tok nok et parti! 3 - 2.

Iselin putter 3en, men treffer spissvant med hvit og får elendig legg til 4en. Går for safe, og etterlater en dobbel-mulighet til spanjolen.

Denne misser spanjolen, men legger ikke enkelt igjen til Iselin.

Iselin går for putten, men misser og legger fælt igjen. Får imidlertid en safe tilbake, og ender med å legge 4en forholdsvis enkelt igjen til ungjenta fra Spania.

Det går fort unna, og hun er allerede på 7en. Må bruke reke på 9en, men putter den. 5 - 5.

Grotle har tatt et parti, og redusert til 6 - 2. Fortsatt 3 - 2 i kampen til Vivi.

Iselin brekker ingen kuler, men legger ingenting igjen.

Push-out, og Iselin velger å støte. Med litt flaks safer hun. Får lys 1er tilbake, og er igjen på bordet.

Iselin safet på 2en, og er nå tilbake på bordet med ball i hånd. Safer igjen.

Til nå har det vært 105 treff på denne siden. Teller ikke med oppdateringer, så det kan tyde på at det kanskje er mange av dere som følger med på nettet? Hva med å bruke Chat-funksjonen?

Iselin er inne på 3en. Putter denne, og trekker litt for kort tilbake til 4en.

Hun putter og får perfekt legg på 5en. Dette bør, skal og må bli 6 - 5 til Iselin!

Forløp!!!

Grotle har tapt, og er dermed ute av turneringen.

Der ble det 6 - 5, men ikke til Iselin...

Spanjolen får kule på brekk, men heldigvis for Iselin så har denne kulen røde prikker på seg.

Iselin putter 2en, og bruker 3en til å putte 5en. Der forsvant 3en også, og nå trenger hun bare å putte 4en rolig for å få legg på 6en. Hun bruker imidlertid lang tid på å tenke, reiser seg og virker litt usikker.

Velger til slutt å støte, og har et ok legg på 6en. Slamrer!!!

Spanjolen putter 6en men får dårlig legg på 7en!!! Nå krysser vi alle fingrene.

Hun treffer spissvant, men 7en fyker ned i hjørnehullet istedetfor!!!

Slamrer 9en!!!

Iselin putter!!!!! 6 - 6.

Nå er i hvert fall jeg nervøs :)

Iselin er på bordet, og dette blir en safeduell...

Iselin fikset det, og er nå inne på bordet på 5en. Må bruke reke!!!

Putter 5en og 6en, og har rett inn på 7en. Putter, og har rett inn på 8en. Stoppball her, så bør 9en gå også.

JAAAA!!!

Vivi tapte 7 - 4.

Iselin leder nå 2 - 0.
I kampen til Line er det 3 - 3, og i kampen til Ine er det 3 - 2. Ine er på bordet, med enkle kuler igjen.

Blir bare sporadiske oppdateringer nå, jeg er litt busy og Grautmålskvinnen er på hotellet og skifter.

Der ble det jammen 3 - 3 i kampen til Ine!

Runde 4 - taparsida
Då var Grautmålskvinna tilbake og kan rapportere at Iselin Herland vann kampen sin mot italienaren som slo Grautmålskvinna ut. Herland vann 7-3, og spelar no mot Karin Van Steenbergen frå Nederland. Dei har kvart sitt parti. Vinn Herland denne kampen er ho klar for kvartfinalen. Ine J. Helvik vann sin kamp og ventar på motstandar. Ho må også vinne den kampen for å vere klar for kvartfinalespel. Det står mellom ein svenske eller ein italienar.

Herland legg opp for Van Steenbergen og ligg under 1-2. Herland kjem inn på bordet. Vanskelig 1'ar som litt inntil kortvant. Prøvar å safe men det blir halvvegs.

Ine J. Helvik har fått ein italienar som motstandar, Sara Iannini. Kampen startar snart.

Den nederlandske jenta som spelar mot Herland brukar si tid på bordet. Tre kuler igjen og ho bommar stygt! Herland har mulighet for å spele seg ut. Desverre går det ikkje slik ho har tenkt å må gje muligheten til å ta partiet til Van Steenbergen, som takkar for tilliten og går opp til 3-1.

Etter mykje knoting har Herland mulighet til å spele seg ut. Puttar første kule, men får eit heller dårleg legg på 6'aren. Ingen ting er umulig, og ho puttar kula. Desverre vil ikkje 7'aren trille langs vant og treff spissvant på midtholet. Nederlendaren kan putte, men misser også. Herland har mulighet men blir for pinglete.

Helvik ligg under 1-2.

Nederlendaren går opp til 4-1. Herland, må du ta deg sammen!

Herland misser desverre på kula og må gje ball i hand til Van Steenbergen. Ho har mulighet til å køyre tog med 2'aren og putte 9'aren sidan den om trent ligg og badar i holet. 9'aren slamrar og uheldigvis for Herland ligg kula delvis mørk. Herland treff men senkar ikkje. Nederlendaren slamrar og må sleppe Herland inn igjen på bordet.

Helvik ligg under 1-4.

Herland tar partiet med ein kill og stillnga er 2-4. Herland skal brekke. Ho må gje kule i neven til nederlendaren. Van Steenbergen er nok ikkje den sterkaste spelaren frå Nederland, og slit og brukar lang tid med å komme seg gjennom partiet. To kuler igjen. 8'aren ligg rett inn og med det så følgjer det forløp! Herland tar partiet og går opp til 3-4.

Helvik ligg under 2-4.

Helvik reduserar til 3-4.

Herland får safe mot seg og må gå frå eine kortvant til det andre og attende. Bommar og Van Steenbergen får kule i neven. Nederlendaren går opp til 3-5.

Helvik må sjå at italienaren går opp til 3-5.

Herland brekk men kvitkula skal visst nok i holet. Van Steenbergen får kule i neven men er som nemt tidlegare ikkje den beste spelaren frå Nederland. Ho rotar det til for seg sjølv og spelar seg sjølv safe. Bommar og Herland får kule i neven. 7'aren og 9'aren på eine sida av bordet og 8'aren på andre sida.

Herland puttar første kule og andre kule men legget på 9'aren kunne ha vore bedre. Kvitkula gjekk akkurat litt for langt eller kort. Herland bommar men legg igjen eit like vanskeleg støt. Van Steenbergen prøvar å doble. Kula går ein vant, bommar på holet og går i spissvant på mottsatt side. Herland får mulighet men legg att kula i holet. Stillinga er 3-6.

Helvik har ikkje gitt opp og reduserer til 4-5.

Etter to forsøk på å doble 2'aren i midtholet kjem Herland inn på bordet, treff kula og slepp nederlendaren inn igjen. Ho puttar 2'aren i hjørnet men får eit utruleg dårleg legg på 3'aren. Misser og Herland legg igjen ein safe før ho går frå bordet.

Nederlendaren kjem set ut av safen og Herland prøver å kutte 3'aren i hjørnet. Den går akkurat ikkje men legg kvitkula igjen på motsatt side av bordet. Nederlendaren puttar 3'aren men klarer ikkje 6'aren.

Helvik må sjå at italienaren går opp til 4-6.

Herland puttar 6'aren og det er tre kuler att. Ikkje verdens beste legg på 7'aren men puttar den også. Desverre klapsar kvitkula bort i 8'aren og Herland må spele safe. Nederlendaren klarar vel aldri den, eller...

Helvik må gje tapt. 4-7.

Nederlendaren treff ikkje, men kula har retning mot midtholet. Hellet er med Herland og kula går akkurat ikkje. Lett match for Herland som puttar begge kulene. Herland skal brekke.

Det går kuler på brekket men kulene legg seg dårlig til for utspel. Herland prøver på ein safe som Van Steenbergen prøver å putte i hjørnet. Det går ikkje og Herland får safe mot seg. Ho misser og må gje kule i neve.

Nederlendaren puttar ei kule for så å prøve og køyre tog med 3'aren og 8'aren. 8'aren går men Van Steenbergen har ingen kontroll på kvar 3'aren tar vegen. Endar med at ho missbrukar kule i neve og må legge safe mot Herland. Herland må gå forvant.

Herland treff kula men legg desverre igjen eit bord som nederlendaren kan spele ut. Van Steenbergen rotar det til for seg sjølv. Herland takkar for tilliten og spelar seg ut. Ho reduserer til 5-6.

Van Steenbergen brekk og legg igjen ein baby-safe som Herland løyser og slengjer ein safe rett tilbake til nederlendaren. Nederlendaren på si side prøvar å doble kula i hjørnet lengst vekke men bommar.

Etter litt fram og attende puttar Herland 2'aren og har eit ok legg på 3'aren. Herland puttar 8'aren i midtholet og sender 3'aren i hjørnet. 4'aren kan ho putte både i hjørnet og i midtholet. Ho puttar den i midtholet og får nesten forløp når ho skal gå opp på bordet med kvitkula for å få legg på 5'aren. 5'aren må finne vegen i hjørneholet og det er tre kuler att på bordet.

Herland hentar seg perfekt inn att og får nydeleg legg på 9'aren. Ho puttar den og reduserer til 6-6. GO HERLAND!

Herland brekk og denne gongen går dei riktige kulene. Ho får eit langt støt men puttar 2'aren. Herland gjer kort prosess og har ein nydelig kill på 9'aren. Stor applaus og stor jubel!

Kvartfinalar
Line Kjørsvik mot Sara Iannini
Kynthia Orfanidis mot Bernadette De Jonge
Charlotte Sørensen mot Iselin Herland
Tiziana Cacciamani mot Veronika Hubrtova

Kampane startar straks...

Skal referere frå kampen til Kjørsvik men oppdatere frå kampen til Herland.

Iannini opnar ballet mot Kjørsvik men det er Kjørsvik som startar med å plukke kuler. Kjørsvik spelar seg ut og tar føringa. Kjørsvik skal brekke. Desverre hoppar kvitkula av bordet og Iannini får kule i neve. Kulene ligg spredt utover bordet.

Herland får forløp på kvitkula når det er to kuler att på bordet. Sørensen takkar og bukkar og går opp i leiinga.

Iannini bommar grovt på 6'aren og Kjørsvik kjem på bordet. Ho legg den att i midtholet. Det gjer ikkje noko at italienaren puttar den for ho legg safe på seg sjølv i det kvitkula kjem borti 9'aren. Det heile endar med at Kjørsvik får kule i neve med tre kuler att på bordet.

Kjørsvik har gjort dette mange gongar før og går opp til 2-0.

Kule i neve til Kjørsvik som må spele seg ut med fem kuler.

Kjørsvik leiar no 3-0. Ho skal også brekke.

Etter fram og attende ser det ut til at Kjørsvik har funne tonen med køen og tar også det fjerde partiet.

Kjørsvik leiar 4-0. Italienaren får lov til å sjå på og å brekke, til ingen nytte. Kule i neve til Kjørsvik som har mulighet til å spele seg ut. Kvitkula held på å gå i midtholet men legg seg akkurat slik at Kjørsvik ser 3'aren. Ho prøver å kutte den i hjørnet men den går borti 8'aren slik at den går og det blir eit svært dårleg legg. Kjørsvik prøver å gå i kortvant på andre sida av bordet for å putte 3'aren, men bommar og må gje kule i neve til Iannini. Iannini på si side rotar det til og legg att 7'aren i hjørnet som Kjørsvik lett puttar.

Perfekt legg på 9'aren og Kjørsvik leiar 5-0 når det er hennar tur til å brekke. Det går ingen ball på brekket men 1'aren er mørk så det blir nok push frå Iannini.

Kjørsvik tar push'en og legg att safe til italienaren. Italienaren treff og legg att ein lys ball. Kjørsvik køyrer tog med to kuler og har full kontroll på 1'aren og kvitkula. Ho puttar 1'aren og 2'aren og legg att ein lang ball til italienaren. Italienaren prøver å putte men kula vil ikkje.

Herland har teke parti mot Sørensen 1-2.

Den 6. 9'aren må gje tapt for Kjørsvik som manglar eitt parti før ho er klar for semifinale i morgon, søndag kl. 11:00.

Italienaren brekk og det går kuler men legget til 1'aren kunne nok ha vore særs betre. Ho puttar nokre kuler men er kald som snø. Tre kuler att på bordet og så må ho gje Kjørsvik kule i hand etter eit forløp.

Kjørsvik er klar for semifinale og Ine J. Helvik er klar for VM etter ein fin 9. plass i helgas turnering.

Herland kjempar med kuler, kritt og kø og leiar 4-3 over Sørensen.

Sørensen har kjempa seg tilbake og leiar 5-4. Herland feilar og må gje kule i hand til dansken som spelar seg ut og går opp til 6-4.

Herland brekk men får forløp. Kan Sørensen klare å spele seg ut?

Sørensen puttar nokre kuler og avsluttar med å legge safe mot Herland med 9'aren mellom kvitkula og 6'aren. Herland går forvant, bommar og dansken får kule i neve.

Det er tydelegvis nervar ute og går og spelar nesten safe på seg sjølv, men rutinert som ho er puttar ho dei tre siste kulene og Herland får ein 5. plass.