Søndag 10. juli - Dag 9

Det 17-årige vidunderbarnet Chia-Ching Wu er ny verdensmester. Han slo "gamlingen" Po-Cheng Kuo (27 år), med 17-16. Kampen hadde en utrolig avslutning! Wu lå under med 16-12, men spilte seg ut i de fem siste partiene. Wu går inn i rekordbøkene som tidenes yngste verdensmester. Thorsten Hohmann hadde den tidligere rekorden. Han var 24 år da han vant sin tittel.

Du kunne følge finalen på web, parti for parti.

Begge hadde overbevisende seire i semifinalene. Wu slo Marlon Manalo (Filippinene) hele 11-5, mens Kuo slo Rodney Morris (USA) 11-8. Se også VM-siden og AZBilliards.

Lørdag 9. juli - Dag 8

Så er vi kommet frem til kvartfinalene. Asia mot røkla nå:

Po-Cheng Kuo (Taiwan) 11-5 Kun-Chang Huang (Taiwan)
Rodney Morris (USA) 11-10 Nick van den Berg (Nederland)
Chia-Ching Wu (Taiwan) 11-5 Thorsten Hohmann (Tyskland)
Marlon Manalo (Filippinene) 11-9 Mika Immonen (Finland)

Fredag 8. juli - Dag 7

Marlon Manalo har dårlig tid. I forrige runde vant han 10-0. Denne gang ble det 11-0!. Se oppdatert enkeltcupskjema.

Nå er det bare 16 igjen. Det er meget mulig at det blir en ny verdensmester i år. Nå er det nemlig bare to tidligere vinnere igjen; Thorsten Hohmann og Mika Immonen. Se oppdatert enkeltcupskjema.

Flere som er glad i statistikk?

Det virker som det er et generasjonsskifte på gang. Snittalderen på spillerne i 8-delsfinalen er 26 år (Takk til Tore Skagestein):

16 Chia-Ching Wu (Taiwan)
20 Jung-Ling Chang (Taiwan)
20 Vilmos Foldes (Ungarn)
21 Ying-Chieh Chen (Taiwan)
25 Nick van den Berg (Nederland)
25 Thorsten Hohmann (Tyskland)
27 Po-Cheng Kuo (Taiwan)
27 Roman Hybler (Tsjekkia)
27 Kun-Chang Huang (Taiwan)
27 Cory Deuel (USA)
29 Thanh Nam Nguyen (Vietnam)
29 Marlon Manalo (Filippinene)
20 Marcus Chamat (Sverige)
32 Mika Immonen (Finland)
34 Rodney Morris (USA)
35 Jeremy Jones (USA)

Torsdag 7. juli - Dag 6

Regjerende mester Alex Pagulayan er slått ut med 10-8, av Vilmos Foldes fra Ungarn. Se oppdatert enkeltcupskjema. Norden hadde en bra dag. Både Marcus Chamat og Mika Immonen er videre. Begge seirene var imponerende. Chamat vant 10-1 over Alain Martel. Mika lå under 2-8 mot Takahashi, men kom tilbake og vant 10-8.

Ny tråd for direkte referater fra TV-sendingene: "R32 Unofficial Scores".

Dessverre er det svært få aviser og nettsteder som dekker turneringen. De som gjør det kommer i hovedsak fra Asia. Nyhetene finner du feks i Google og Yahoo!.

Onsdag 6. juli - Dag 5

Sluttspillet er i gang. 64 spillere skal inn i enkeltcup for å avgjøre hvem som er best i verden. Les mer på VM-siden og AZBilliards.

Det var mange kjente spillere som måtte se seg slått: i første runde av sluttspillet:

• Johnny Archer
  • Francisco Bustamante
  • Pei-Wi Chang
  • Thomas Engert
  • Niels Feijen
  • Alex Lely
  • Earl Strickland
  • Ching-Shun Yang

Det var kun tre spillere som unngikk tap i puljespillet; Johnny Archer fra USA og Po-Cheng Kuo og Che-Wei Fu fra Taiwan.

Roger var ikke alene om å ryke ut med fire seire. Chin-Ching Kang (Taiwan), Jan Dulst (Belgia) og Enrique Rojas (Chile) led samme skjebne. På den andre siden av skalaen har vi Marcus Chamat (Sverige), Harry Stolka (Tyskland) og Steve Davis (England). De gikk videre med kun tre seire.

Nå som norske interesser er borte, får vi gløtte over til nabolandet. Chamat slo ut Archer 10-5. Heia, Sverige!

Efren er ute, men han er fortsatt kongen i manges øyne. Ønsker du å vite litt mer om den levende legenden? Prøv "The Magician Takes a Walk", av Ted Lerner.

Tirsdag 5. juli - Dag 4

Roger er ute av VM. Han fikk fire seire, men røk ut på score. Idag ble det tap for Chang og seier over Hjorleifson. Les Rogers reaksjon. Se også puljetabellen. Vi takker for god innsats og mye spenning. Seieren mot Strickland smakte godt!

Det ble et nytt tap på Efren Reyes og dermed må han pakke koffertene. Forhåpentligvis kommer han sterkere igjen neste år. Hva var vel pool uten Bata? Ralf Souquet er også ute.

"sjm" har laget en nasjonsoversikt etter dag 3.

Billiards Digest har et lite stykke om VM.

Mandag 4. juli - Dag 3

Glimrende innsats av Roger idag! Først slo han Strickland 5-2. Så fulgte han opp med å vinne 5-4 over Chenman. Les Rogers egne rapporter i forumet. Han avanserer med dette til femte plass i pulja. De fire beste går videre, så her er sjansen til avansement absolutt tilstede.

Lommene i årets VM er mindre enn tidligere år. "Kjevene" er også gjort dypere. Noe som gjør at ballene ikke faller like lett inn når de slamrer.

Med så mange puljer er det vanskelig å få en oversikt over hvordan alle spillerne ligger an. Kanskje denne oversikten kan hjelpe? Den er oppdatert etter dag 2.

Nå er det mulig å se TV-sendingen til ESPN på web. Sendingen er dessverre svært ustabil, sannsynligvis pga stor pågang. Lyden er stort sett grei, men det kan ta mange sekunder mellom hver gang bildet oppdateres. Tjenesten kommer fra Stanti Thai TV Network. (Takk til Tore Skagestein)

Søndag 3. juli - Dag 2

Roger innledet dagen med seier 5-3 mot Siauw Wieto (Indonesia). I neste kamp tapte han dessverre 5-2 for engelskmannen Kevin Uzzell. Imorgen er det Chen fra Taiwan og selveste Strickland som skal til pers. Se mer i forumet.

Jeg sa tidligere at Lee Chenman fikk plass i pulja til Roger istedenfor en annen kvalspiller. Det er ikke helt riktig. Han fikk plass i tillegg til en annen spiller. Long-Lin Zhang (Taiwan) kvalet inn til den opprinnelige kvalplassen, mens Chenman fikk kvale inn i pulja fordi Alex Jiminiz (Costa Rica) trakk seg.

Nå har endelig puljesidene kommet opp. Roger er i pulje 13. Ortmann leder, med to seire av to mulige.

Her er den komplette oversikten over sendingstidene til Sky Sports (1/2/3 = Sky Sports 1/2/3, E = Sky Sports Extra):

Lørdag 2. juli kl 1130-18 (E)
Søndag 3. juli kl 11-18 (2) og 2130 (E)
Mandag 4. juli kl 1030-18 (1) og 20 (E)
Tirsdag 5. juli kl 1030-18 (2) og 20 (E)
Onsdag 6. juli kl 1030-18 (2) og 20 (E)
Torsdag 7. juli kl 1030-18 (2) og 20 (E)
Fredag 8. juli kl 1030-17 (1) og 17-18 (2)
Lørdag 9. juli kl 11-18 (2)
Søndag 10. juli kl 14-17 (3)

Mer om TV-sendingene på forumet.

Det er åtte spillere som har vunnet fire av fire mulige. De mest kjente er Thorsten Hohmann (Tyskland), Johnny Archer (USA) og Marlon Manalo (Filippinene). Noen av stjernene sliter. Ralf Souquet, Efren Reyes og Steve Davis har alle tre tap.

Nå er bildene fra dag to blitt lagt ut.

Siden med "live scoring" er også blitt lagt ut.

Lørdag 2. juli - Dag 1

VM har begynt! Her er sendingstidene til Sky Sports Extra:

Lørdag 2. juli kl 1130 og 2300
Søndag 3. juli kl 2130
Mandag 4. juli kl 2000
Tirsdag 5. juli kl 2000
Onsdag 6. juli kl 2000
Torsdag 7. juli kl 2000

Mer om TV-sendingene på forumet.

De første resultatene er kommet. Tittelholder Pagulayan tapte sin første kamp. AZBilliards og VM-siden har mer.

Turneringen benytter puljespill, etterfulgt av enkeltcup for de 64 beste. Hvilket format synes du bør brukes?

Få har tilgang til Sky Sports. Heldigvis er det noen som refererer fra sendingene. Se feks "Unofficial WPC 2005 WPC 2005 Play-by-play Scores" på VM-sidens forum.

Vi spurte hvem som vinner VM. Dere svarte Roger, Efren og Alex. Bookmakerne er ganske enige. De tror mest på Yang, Efren og Alex.

Roger har funnet en skjerm! Du finner rapportene hans i forumet. Dessverre gikk det ikke så bra i første kamp. Oliver Ortmann vant 5-1.

Nå har de første bildene blitt lagt ut.

Fredag 1. juli - Dag 0

Det var Lee Chenman som kvalifiserte seg til en plass i Roger sin gruppe. Jeg trodde først det var en annen spiller.

Ikke lett å holde orden på alle spillerne fra Taiwan! Heldigvis er det noen som har bedre oversikt.

On The Hill har et bildegalleri fra kvaliken.

Tron Engebakk og Timo Mäkelä prøvde å kvalifisere seg, men det gikk dessverre ikke veien denne gangen! Se hvem som klarte det.

Referanser

VMs offisielle hjemmeside