[På bildet over: Las Engas(Jordal Fritidsklubb). På laget var Tine Marlen Jakobsen, Angela Jakobsen og Rikke Tautra. Framme: lagleder Rolf Kristoffersen.]

Nordisk Mesterskap ble arrangert av Norges Biljardforbund helgen 7. - 8. mai 2005 på Strømmen Storsenter, Bowling1. Det var i alt 20 lag som skulle delta fordelt på fire klasser; gutter 16, jenter 16, gutter 19 og jenter 19, og av disse var det åtte lag fra Norge. Desverre hadde vi ikke lag som skulle delta i den yngste jenteklassen.

Turneringen startet med registrering og lagledermøte der det ble informert om spilleform og distanser. Lørdag var det puljespill der de beste fire lagene gikk til semifinaler søndag. Gutter 19 hadde distanse fem mens resten av klassene hadde distanse tre. I klassen jenter 16 var det bare fire lag og vinneren av puljen skulle møte det laget som vart nummer to i finale og nummer tre og fire skulle møtes i bronsefinale.

I jenter 19 var det spenning helt til siste kamp var ferdig i puljespillet om hvem som var det siste laget som gikk videre til sluttspillet søndag. Det stod mellom Lustgården(SWE) og Vi Har Høne(NOR). Begge lagene hadde ett poeng, like mange seire/tap og det måtte avgjøres på antall tapte og vunne parti. Lustgården(SWE) trakk det lengste strået og gikk til sluttspillet med -3 mot Vi Har Høne(NOR) sine -11.

Disse møttes:
Jenter 16
Bronsefinale
Sofielund2(SWE) - Älvängan Flickor(SWE)
Sprängarnga(SWE) - Springbrættet(DAN)

Jenter 19
Semifinale
Per Helsas Flickor(SWE) - Lustgården(SWE)
Cassiopeia(DAN) - Las Engas(NOR)
Lustgården(SWE) - Cassiopeia(DAN)
Finale
Per Helsas Flickor(SWE) - Las Engas(NOR)

Gutter 16
Semifinale
Tangenåsen 1(NOR) - Tangenåsen 2(NOR)
Flodvejens FC(DAN) - VIP 3 Angles(SWE)
Bronsefinale
Tangenåsen 2(NOR) - VIP 3 Angles(SWE)
Finale
Tangenåsen 1(NOR) - Flodvejens FC(DAN)

Gutter 19
Semifinale
Jintniks Boys(SWE) - Cumshots(NOR)
Cassiopeia(DAN) - Heltene(NOR)
Cumshots(NOR) - Heltene(NOR)
Finale
Jintniks Boys(SWE) - Cassiopeia(DAN)

Søndagen gikk på skinner og Line Kjørsvik delte ut premiene sammen med Ronny Hansen(medl. av utvalget). Det var diplom og premie til alle deltakerne.

Takk til:
Tom Antonsen, Arild Sørum og Line Kjørsvik. Også takk til Kim Garmark og Roy Steffensen for flott trickstøt-oppvising torsdag.

Bilder fra Nordisk Mesterskap
Bilder fra Norsk Mesterskap