Begge spillere fra samme klubb, akkurat som under 9-ball NM Elite for 3 uker siden. Ragnar Koch åpnet best i en finale hvor han måtte finne seg i å være outsider. Seniorspilleren tok allikevel ledelsen og var opp 5-4 halvveis i matchen.

Deretter ble det litt tungt for Koch, som var sliten både i hode og køarm etter å ha nedsablet Mr. K fra Oslo BK, i en hill-hill-triller i semin. Rutinerte forhenværende verdensmester for juniorer, Jørn Jr. Kjølaas tok deretter best vare på sjansene som bøy seg. Ingen direkte utspill i de siste partiene, men desto mer dramatikk. Kocken feilet en halvskeiv 9er i midt i underlege 6-5. Tapte nok matchen på den. Men både på 7-5 og 8-5 fikk han også sjansen, men en offensiv langdubb på 4ern slamret, og ble desverre for ham liggende igjen i hullet. Jr. ryddet resten av ballene, og så i neste parti ut til å kruse inn til sikker 9-5 seier, da 7ern hugger i hjørnehullet. Dette etter å ha koffet seg ut av en ulykkelig sort-på-grunn-av-kling-situasjon fra ball 5 til 6. Men da Kocken fortsatt ikke klarte de 3 resterende ballene så det hele kjørt ut. Etter missen på 9ern, blir køball og 9er liggende i kloss i hverandre, med kun 2-3 cm luft i mellom, og med retning en fot til venstre for midthull.

Kunne Jr. doble denne i midt, eller var safe eneste mulighet? Det handlet om matchball, og Jr. bestemte seg for å gå for dobbel i midt etter en liten ballvurdering. Og 9ern rusler to ganger over bordet å går sikkert i hullet, men det var da den store dramatikken oppstod! Køballen har tatt seg en tur ned i kortvant og kom sigende over bordet mot samme midthull. Retningen var klar - FORLØP! Men hadde den iskalde konsentrasjonsduracelln, Jr., kjennskap til bordets fart?! Køball nekter å stoppe, den bare triller og triller - publikum følger den med argusøyne - Jr. selv stivner til - Kochen øyner et ørlite håp om å igjen få en sjans… Køball går uten tvil i forløp, bare det er nok fart... Den siger inn i midthull, kjæler litt med publikum, koser seg litt, før den legger seg komfortabelt til helt ute på hullkanten. Puhhh! Et par millimeter til så ramler den. Vil den bli liggende - eller detter den innenfor de magiske 3 sekundende… Den blir liggende! Gisp - og latter - og lettelsens sukk - og seiersbrøl fra Jr.!

I bronsefinalen sørget Pål "Nyman Fast Eddie" Nyheim for at alle medaljene ble igjen i Trondheim. ved å slå Mr. "K" fra Oslo. For øvrig henvises til resultatservicen på biljardforbundet.no.

Lukeparkering av køball på matchball under finalen i B-mesterskapet 9-bal 2005 på Trondehim Biljard Center. – Hit men ikke lenger, sier en glad vinneren, Jørn Jr. Kjølaas, med et aldri så lite glimt i øyet.

– Full kontroll! Litt nervepirrende, men så lenge man kjenner farten i bordet så kjenner man farten i bordet. Yess! Dette smakte, sier gullmedaljør i B-mesterskapet i 9-ball 2005, Jørn Jr. Kjølaas, etter at køball tok en "cliff-hanger" og ble hengende bare et hårstrå fra forløp på selveste finale-matchballen.

Orange-trøyene tok alle 3 medaljene! Her er TD, Ingolf Höns, i lystig passiar med pallgutta fra TBK.

Torstein Wik