Profilert
Samarb.partnere

Trøndertrøkk og century-breaks...
Referat fra NC-4 snooker i Trondheim
Først og fremst vil jeg innlede
Først og fremst vil jeg innlede ved å beklage for sendrektig referatskriving, men desverre er det slik at frivillig arbeid må vike for inntektsgivende arbeid i disse dager. For å lure inn en klisjè allerede her i første avsnitt: "Bedre sent enn aldri", ikke sant? Videre vil nok de mest observante leserene legge merke til at jeg har brukt referatet mitt fra NC-2 som mal til dette referatet, så her legges det ikke skjul på at det kuttes grovt og skamløst i svingene :-)

Med tidlige lovnader om stor oppslutning og trøndertrøkk til NC var det ikke fritt for forventninger til denne helgen og man kan trygt si at disse forventingene ble innfridd. Vi ble tatt varmt imot av en svært trivelig gjeng som var i full sving med å få på plass vanter på det ene bordet. (Her kunne man vel tatt i bruk nevnte klisjè fra første avsnitt, men det blir vel kanskje overflødig?)

Så til saken:

Innledende runder

De 20 påmeldte (hvorav kun 5 var tilreisende...) ble trukket inn i fire enkeltstående dobbeltcuper med fem spillere i hver som vist nedenfor (seedede spillere uthevet). Finalistene fra hver dobbel-cup skulle gå videre til kvartfinalen på søndagen. Trekningen ble foretatt på Trondheim Biljardcenter på fredagskvelden og lagt ut på internett slik at spillerene selv kunne gå inn og finne oppmøtested og -tid. Oppmøtetid var satt til 45 minutter før spillestart slik at de første kampene skulle starte kl.10:00.

Det ble tatt i bruk to bord på Dora og to på Trondheim Biljardcenter. Det var på forhånd bestemt at den puljen som Espen M. Andersen havnet i måtte spille på Dora ettersom han skulle være turneringsleder for NC-8 C. Den andre puljen til Dora ble trukket ut av de resterende tre.

Pulje 1 (Trondheim Biljardcenter)

Knut Kvaal Pedersen (1)

Stavanger

Pål Nyheim Trondheim
Ronny Kraft Trondheim
Jan Robert Juberg Trondheim
Sondre Noraberg Dora

Da jeg var i pulje 2 og følgelig på Dora har jeg ikke så mye annet enn resultatskjemaene å forholde meg til når det gjelder pulje 1 og 4, men her er i hvert fall det som kan leses derfra:

Knut Kvaal Pedersen var førsteseedet til denne turneringen og fikk derfor walk-over. Jan Robert Juberg og Sondre Nordaberg ble trukket til W.O. sammen med ham slik at det ble Pål "Newman" Nyheim og Ronny "Krutt' Kraft som måtte spille hengekamp om å møte Kvaalen. Denne matchen gikk i "Krutts" favør med sifrene 2-0 og "Newman" måtte forsøke å ta den lange veien videre på tapersiden.

I runde 2 går Kvaalen videre med 2-0 seier over "Krutt" og det samme gjør Juberg ved å beseire Nordaberg med samme sifre.

På tapersiden spiller så Pål Nyheim og Sondre Nordaberg om å få møte Ronny Kraft. Her trekker Nyheim det lengste strået med seier 2-0 og sender Nordaberg ut på tilskuerbenken for resten av helgen. I mellomtiden tar Juberg skalpen til regjerende norgesmester Kvaal med en 2-1 seier og sender ham overraskende tidlig ned på tapersiden. Der venter Ronny Kraft spent på å gjenta bedriften til lagkameraten. Det blir 2-1 til "Krutt" og norgesmesteren må pakke sammen køen tidligere enn de aller fleste hadde regnet med.

Juberg og Kraft sikrer seg altså de to billettene til sluttspillet fra pulje 1.

30+ breaks:
Ingenting notert på skjemaet. Noen som vet noe?

Pulje 2 (Dora)

Jason Hansen (2)

Stavanger

Espen Andersen

Dora

Vegar Kristiansen

Are Christoffer Belsaas

Torstein Wik

Trondheim

I pulje 2 ble Torstein Wik og Are Belsaas trukket til walk-over sammen med undertegnede som var 2.seed til turneringen. Hengekampen måtte da spilles av Andersen og Kristiansen og blir avgjort med 2-1 seier til Kristiansen etter en overraskende lang match.

Kl. 11:15 (15 minutter etter planlagt kampstart) har sportssjef Torstein Wik ennå ikke innfunnet seg på arenaen og blir derfor disket i tråd med gjeldende reglement. Ikke før har jeg fylt ut walk-over for Belsaas så kommer han inn døren kl. 11:17. Ifølge ham så har han forstått på Kvaal (som fungerte som turneringsleder 2) at han ikke trengte stille før 11:30. Etter å ha konferert med øvrige spillere bestemte jeg meg for å godta denne forklaringen mot at kampen startet umiddelbart. Det skal nevnes at Kvaal senere sa at det ikke var umulig at han kunne sagt feil tidspunkt. Vi velger derfor å tro at det har skjedd en kommunikasjonssvikt og anser saken som ute av verden.

Kampen mellom Belsaas og Torstein ender 0-2 og unge Belsaas blir derfor sendt over til tapersiden hvor Espen Andersen venter etter sitt tap mot Vegar.

I runde 2 beseirer Vegar Jason 2-1 og er derfor klar til å møte Wik for å spille om å bli puljevinner. Denne matchen ender 2-0 til Vegar og Wik må belage seg på vente på vinneren av matchen mellom Belsaas og Andersen. Her blir Espen for sterk og vinner 2-1 og får derfor møte undertegnede for å spille om retten til å møte Wik. Her blir utfallet 2-1 til Andersen og jeg må belage meg på å se resten av turneringen fra benken.

I den siste kampen vinner Torstein 2-1 over Espen og er derfor klar for sluttspill sammen med puljevinner Vegar.

32, Espen M. Andersen.

Pulje 3 (Dora)

Tore Skagestein (3)

OsloBiljard1

Roger Lysholm

Ola Aune Trondheim
Thomas Simonsen Dora
Anita Rizzuti OsloBiljard1

Her fikk Thomas Simonsen og Anita Rizzuti walkover sammen med 3.seed Tore Skagestein. Det ble dermed Roger Lysholm og Ola Aune som måtte kjempe om å få møte Tore. Roger vant som forventet denne matchen komfortabelt og sende Ola ned på tapersiden.

I runde to var det duket for match mellom Tore Skagestein og Roger Lysholm samt Thomas Simonsen og Anita Rizzuti. I førstnevnte match vant Roger 2-0 og . I den andre matchen trakk Simonsen det lengste strået mot svært rutinerte Anita Rizzuti med en 2-1 seier.

På tapersiden vant Anita 2-0 over Ola Aune og fikk dermed anledning til å møte lagkamerat Tore. Denne matchen ble svært tett med 2-1 seier til Tore. Hvis jeg ikke er totalt feilinformert så ble den avgjort på en "gris" fra Skagestein. Rett meg gjerne dersom jeg bommer her!

Skagestein får da anledning til å spille mot Simonsen som tapte sin match 2-0 mot puljevinner Roger Lysholm på vinnersiden. Etter to ganske lange partier er Tore "Last man standing" med en 2-0 seier og tar da andreplassen i pulja.

Altså: Roger Lysholm og Tore Skagestein videre fra pulje 3.

42, Roger Lysholm

Pulje 4 (Trondheim Biljardcenter)

Helge Roald Gjerde

Ståle Andersen

Kurt Maflin

OsloBiljard1
Tom Hagman Trondheim
Martin Havnvik Trondheim

Helge Roald Gjerde var fjerde-seedet til denne turneringen og fikk derfor walk-over i første runde sammen med Tom Hagman og Martin Havnvik. Ståle Andersen måtte derfor forsøke seg mot proffspilleren Kurt Maflin (rangert ca. nr. 90 i verden) i førsterunden. Det var selvsagt knyttet svært høye forventninger til Kurts opptreden i NC og vi håpet virkelig at han skulle innfri. Det skulle imidlertid vise seg at han ikke skulle vise oss noe "magi" denne dagen. (Dette kom imidlertid senere. Bare les videre ...)

Kampen ender likevel i Kurts favør med 2-0 seier over Andersen og han går da videre for å møte "Shotmakeren" Helge Gjerde, en kamp som også ender med 2-0 seier til Kurt. Den andre kampen i runde 1, mellom Tom Hagman og Martin Havnvik blir avgjort med sifrene 2-1 til Hagman.

På tapersiden måtte Ståle belage seg på benkesliting etter han tapte 0-2 mot Tom Hagman som avanserte videre til å møte "Shotmakeren". Her slutter turneringen for denne gang for "Shotmakeren" Gjerde etter at kampen ender 2-0 til Tom "Firtom" Hagmann. "Firtom" møtte deretter Martin Havnvik som hadde tapt 2-0 mot Kurt "The Kid" Maflin på vinnersiden.

Nok en 2-0 seier til "Firtom" Hagman belønnes med billett til sluttspillet sammen med puljevinner Maflin

36 - Kurt Maflin
34 - Kurt Maflin

Kvartfinaler

Som nevnt ovenfor var følgende spillere kvalifisert til sluttspillet på søndagen: (Puljevinnere i uthevet skrift)

Jan Robert Juberg
Ronny "Krutt" Kraft
Vegar "Horrible" Kristiansen
Torstein "TrickWik" Wik
Roger "Dennis Taylor" Lysholm
Tore Skagestein
Kurt "The Kid Maflin"
Tom "Firtom" Hagman

Trekningen til kvartfinalen ble foretatt på lørdagskvelden slik at noen slapp å stille opp grytidlig bare for å sitte og vente på sin tur. Puljevinnere ble seedet og de øvrige fire ble trukket inn mot disse som følger: Det ble spilt distanse 2 (best av 3).

Jan Robert Juberg / Tore Skagestein

Det første partiet åpnes ganske nervøst av begge spillerene. Det bommes på en rekke enkle baller slik at vi får mange serier bestående kun av en rød og en farge. Med bare fargene gjenstående på bordet står det 34-32. Tore putter grønn, brun og blå men feiler å putte rosa med en 10-poengs ledelse. Jan Robert putter denne slik at vi får black-ball-frame. Partiet avsluttes ved at Jan Robert gjør en flott putt på den sorte. 1-0

Parti to starter med mye bra safe-spilling. Ingen av spillerene vil slippe den andre inn på et bord som åpner seg mer og mer opp. Etterhvert tar Jan Robert en 30-poengs ledelse. Denne ledelsen er redusert til 17 poeng når vi kommer til fargene og når vi kommer til den sorte har vi nok et black-ball-frame. Vi ser en lang stillingskrig med safespill på den sorte. Til slutt gjør Jan Robert en feilslått safe og gir Tore en relativt enkel mulighet som han ikke er sen om å ta. 1-1.

Det tredje partiet er en heller kjedelig affære som vinnes komfortabelt av Tore når Jan Robert trenger snookers ved fargene.

Vi er i det fjerde partiet og nok en gang er vi vitne til et tregt parti. Vi ser noen flotte putter på rød med påfølgende "slamringer" på fargene. Ved halvspilt parti leder Tore med ca. 20 poeng. Denne ledelsen holder han ut partiet og vinner dermed matchen 3-1.

Roger Lysholm / Tom Hagman

Det første partiet er relativt begivenhetsløst. En tydelig frustrert Roger ser ikke ut til å finne den "friske" stilen han imponerte oss med i sin siste match fra de innledende rundene. Når vi kommer til fargene står det noenlunde jevnt. Roger lager en flott brun og en nydelig kutt til midthull på den blå så det står likt ved rosa. Hagman putter en flott lang rosa for avgjøring på svart. Bommer på kryss-midt og legger den enkelt igjen for Roger. 1-0

I det andre partiet våkner Roger til og lager en flott 53-serie. Tom gir overraskende fra seg partiet med 67 mulige poeng (5 røde) på bordet når han ligger kun 65 poeng bak. 2-0

Tom kommer tilbake i det tredje partiet og vinner det med en nydelig putt på den blå. 2-1

I det fjerde partiet er Roger syv poeng bak ved den siste (sorte) kulen. Begge spillere bommer flere ganger før Roger "griser" den sorte. Sort replasseres for "sudden death". Roger lager etterhvert en kanonputt for å sikre parti og match med sifrene 3-1

Kurt Maflin / Torstein Wik

Denne matchen var et totalt one-man-show. Endelig fikk Maflin anledning til å vise oss hvordan snooker kan spilles og publikum visste å sette pris på det. Faktisk ble jeg selv så oppslukt at jeg ikke fikk anledning til å skrive stort mer notater enn seriene som hamret inn hele tiden.

Frame 1: Kurt åpner med to serier på 16. Wik svarer med en 16-serie før Kurt lager en 45-serie. 1-0

Frame 2: Vi ser litt smådilling inntil Maflin setter inn høygiret og rydder bordet med en 102-serie! Vi gratulerer "The Kid" med tidenes første century-break i norgescupen. Kjempemoro! 2-0

Frame 3: Kurt dominerer nok et parti og vinner komfortabelt parti og match etter serier på 16, 33 og 41.

Takk forøvrig til Even Juberg for å stille opp som dommer (med hvite hansker og hele pakka) i denne matchen. Det satte en ekstra spiss på 102-serien.

Vegar Kristiansen / Ronny Kraft

Kampen mellom Vegar og Ronny ble spilt samtidig med Maflin /Wik. Her må jeg innrømme at jeg (og alle andre i publikummet) fokuserte på den andre matchen så jeg har desverre ikke noe særlig med highlights å by på. Partiene ble imidlertid vunnet i denne rekkefølgen.

Frame 1: Kraft. 0-1
Frame 2: Kraft. 0-2
Frame 3: Kristiansen. 1-2
Frame 4: Kristiansen. 2-2
Frame 5: Kristiansen. 3-2

Semifinaler

Roger Lysholm / Tore Skagestein

Det første partiet i denne matchen gikk til Roger etter en nydelig dobbel-hjørne på den sorte. Det lyktes oss ikke å få noen kommentar fra "Buken" når vi spurte om han egentlig gikk for en safe. Det så nemlig noe "grisete" ut ;)

Roger vinner også det andre partiet når Tore trenger snooker ved fargene. 2-0

I det tredje partiet tar Roger en tidlig ledelse. Det står 49-11 når det gjenstår to røde. Roger putter et par kuler til og Tore gir til slutt opp partiet. 3-0 til Roger.

Vegar Kristiansen / Kurt Maflin

Det er helt tydelig at Maflin har problemer med bord 2. Det var på dette bordet han spilte de innledende rundene og ikke klarte å lage noe særlig mer enn en 36-serie. Denne matchen blir et lite anti-klimaks etter matchen mot Torstein. Det slamres og det bommes. Posisjonsspillet svikter hos begge spillere.

Kurt tar første parti, hjulpet av en serie på 37.

Det andre partiet ble vunnet av Vegar som dermed ble første og eneste mann til å ta et parti av Maflin i løpet av hele turneringen.

Kurt tar deretter det tredje og fjerde partiet og vinner 3-1.

Bronsefinalen

Vegar Kristiansen / Tore Skagestein

Distansen i bronsefinalen ble satt til 2 (best av 3) ettersom vi ville ha mest mulig fokus på finalen. Nok en gang måtte Vegar finne seg i å spille en match samtidig med Maflin og dermed oppleve at all oppmerksomhet ble rettet til det andre bordet. På den annen side så er kanskje dette en fordel?

Selv med kortere distanse ble bronsefinalen ferdigspilt etter finalen. Sluttstillingen ble 2-1 til Vegar Kristiansen.

Finalen

Kurt Maflin / Roger Lysholm

Så var det duket for finale! Trondheim Biljardklubb stilte med to eminente dommere iført dress og hvite hansker. "Trøndertrøkk" (Thunderstruck) dundret ut av stereoanlegget før de fire finalistene (inklusive bronsefinalistene) ble presentert for publikum av undertegnede og klappet inn på arenaen. Dette skapte en kjempefin atmosfære før kampene begynte og satte standarden for hvordan publikum skulle forholde seg til finalen. Man hadde tidligere gått ut med ønske om at publikum skulle applaudere skikkelig når spillerene fortjente det i stedet for den traurige knipsinga vi til stadighet ser.

Distansen i finalen ble satt til 4 (best av 7). Dommer var Jan Robert Juberg.

Det første partiet er ganske ensidig. Maflin briljerer og tar partiet - uten noen store serier, riktignok, men uten at Roger er i stand til å slippe til og gjøre noen skade.

I det andre partiet er det ingen som lager de helt store seriene. Vi ser likevel tidvis godt spill fra begge finalistene. Det står nesten helt likt når det gjenstår en rød på bordet. Maflin gjør noen nydelige putter på fargene, til stor glede for publikum, men havner ufortjent i snooker på den blå. Han kommer seg ut av snookeren og er heldig med fralegget til Roger. Partiet går til slutt til Kurt og det står 2-0.

Det tredje partiet åpner med litt "frem og tilbake". Ingen produserer noe særlig før Kurt lager en flott serie på 56 poeng. Lysholm ligger dermed 51 poeng under med tre røde (51 mulige) på bordet. Han forsøker seg på noen snookers, men slipper til slutt Kurt inn... 3-0

Parti nummer 4 og Maflin lager en tidlig serie på 31 poeng. Roger får mulighet til å svare med et ganske åpent bord, men slamrer en svært enkel rosa og slipper Kurt til nok en gang. Denne gangen koster det 48 poeng og matchen...

Konklusjon

Dette var uten tvil det morsomste snooker-NC'et så langt i år. Trondheim Biljardklubb med Rune Glørstad i spissen tok svært godt imot oss og viste at de virkelig hadde lyst til å være med på dette arrangementet. Dette ble også gjenspeilet i oppmøtet som er kun en deltaker mindre enn vi hadde i Oslo i NC-2. Vi håper at denne turneringen vil bidra til økt reisevilje på snooker-NC blant de som var med denne gang. Det er nemlig et sørgelig faktum at vi sliter med å få folk til å reise på snookerturneringene. Oppslutningen er ganske bra blant lokale spiller der vi avholder NC, men det virker som om fjellet må komme til Mohammed. Mohammed vil tydeligvis ikke dra til fjellet... Kom igjen folkens!

Videre var det kjempemoro at Kurt "The Kid" Maflin ble med på turneringen og banket oss skikkelig. Slikt er nemlig svært inspirerende.

Jeg vil gjerne rette en stor takk til Trondheim Biljardcenter og Dora 1 Bowling og Biljard for å være behjelpelige med å huse turneringen, samt brødrene Even og Jan Robert Juberg for å stille opp som dommere. Kjempebra!

Også takk til Knut Kvaal Pedersen for hjelp med turneringsledelsen.

Neste runde er NM her i Stavanger 19-20 mars. Håper vi sees der!

Mvh,
Jason.